Winking Line Smiley

Khamis, 11 November 2010

luahan hati seorang ibu

Luahan hati ibu

Anakku sayang,
 ketahuilah kasih ibu padamu tidak bertepi,tiada galang ganti..
9 bulan ibu mengandungkanmu dengan berbagai dugaan dan cubaan.Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkanmu dengan sabar..

Ketahuilah,tatkala melihat wajahmu anakku,segala penat lelahku hilang diganti senyuman dan kegembiraan.Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga.Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan mencurah kasih kepada kita sepenuh hati..betapa kasihnya ibu padamu anakku,sehingga tidak memberi kesempatan walau seekor nyamuk nakal yang ingin mencuri titik darahmu.

Anakku permata hati,
ibu sanggup berkorban untukmu nak..
Ibu sanggup berkorban apa sahaja untuk kebahagianmu anak-anakku. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan sekali. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit tidak mengapa,anak jangan pula sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tiada ibu tak kisah. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak.

Waktu begitu cepat berlalu..
ibu melihat anak-anak ibu sudah remaja..
Nak..
Jadilah anak yang dipandang tinggi,pelihara maruah dirimu..
Angkatkan martabat agamamu dengan ilmu..jagalah akhlakmu anak-anakku.Permata hati ibu sayang.

Dalam arus teknologi ini nak,ada rasa kuatir dibenak ibumu ini..
Ibu  kuatir tidak dapat melindungi dirimu dari pergaulan bebas.Mungkin kau ingat nak..
Ketika ibu melarang sesuatu keinginanmu,bukan tandanya ibu mengongkongmu tetapi kerana bagi ibu semua tidak sesuai dengan ajaran agama...fahamilah ibu..

Engkau sudah besar anakku,tika itu engkau memberontak.

Saban hari,ada-ada saja yang tak kena. Ibu selekeh,ibu kolot, ibu tak faham anak ibu, ibu tak sporting, ibu menyakitkan hati dan banyak lagi kata-katamu yang mengguris hati kecil ibu. 

SEBENARNYA IBU...SAYANGKAN anak-anak ibu!!!

Tahukah engkau betapa hancur luluhnya perasaan ibu?ibu ini satu-satunya ibumu di dunia ini..engkau anak-anakku tiada gantinya.Baik burukmu ibu terima sayang..ibu sentiasa mendoakan anak-anak ibu berjaya.
Ibu sentiasa memberi sokongan terbaik untuk anak-anak. Yang paling besar, doa ibu yang mujarab. Kalau tiada ibu, tiadalah doa yang lebih baik daripada itu.

Oleh itu, jaga hati ibu semasa dia masih hidup. Belajarlah untuk menjaga hati ibu. Belajarlah untuk menjaga hati ibu...hargailah dirinya.Bila kita dewasa kita mempunyai tanggunggjawab yang besar dan bila ibu tiada, sifat-sifat tadi akan beransur-ansur hilang. Barulah kita berfikir kenapa ibu begitu???... 




bukan senang nak mengecapi kebahagiaan…kasih sayang yang diberi seikhlas hati, duit dan hadiah ditabur dengan senang hati..apatah lagi betapa susahnya menangih cinta suci ibu andai dia tiada lagi.



Khamis, 9 September 2010

selamat hari raya..

assalamualaikum sahabat-sahabatku..
moga kasih Allah merahmati baginda s.a.w dan keluarganya serta para sahabat..
moga kasih Allah merahmatimu dan ahli keluargamu serta sahabat-sahabatmu..

selamat hari raya sahabat..
moga hari syawal ini kita sambut dengan kesyukuran..

Alhamdulillah..kita masih diberi nikmat hidup..
moga kita hidup dalam keiman..amiin..

Happy eid!!

Selasa, 7 September 2010

nak jadi anak derhake ke??

pada 6/9/10 tuw..


dari subuh lagi adik-adikku (rafiq dan jihah) kusyuk dan tawaduk sungguh bermain ps2..

almaklum cuti sekolah + puasa = malas (hahaa)



petang tuw,keinginanku nak bermain ps2 memuncak..terlalu boringggg..

game racing..bestt..

dengan slumber saya bertanya ngan adik rafiq..

"dah solat ke belum.."

adik lekas angkat dari duduk..(ya Allah,belum solat lagi budak nie..ish3..hohoho time saya pulak main..)

_____________________________________________________________________
tengah saya memilih kereta untuk racing game nie..tetiba mak kuar dari bilik..

mak: dah..dah..tutop lagi tv..berhenti lagi main tuw..dari subuh tak berhenti..rosak nanti. (kata mak perlahan)

[saya masih memilih kereta yang sesuai..warna apa ea..biru?putih?hitam ok gak..]

dik jihah : laa..tengah hari tadi dah tutop kejap ps2..bla..bla..(alasan ohh alasan)

[saya masih memilih jenis kereta..woww kereta semuanya best-best..dah laa kacak..ish3 alangkah indahnya kalau dapat satu (angan-angan mat jenin) heheee..]

adik lelakiku datang dari arah dapur dalam keadaan agak agak basah kaki dan tangannya (dah amik wuduk laa tuw)

dik rafiq : nak jadi anak derhaka kee..nak jadi batu belah batu bertanggkup??

[derhaka?takut mula menyerang benak fikiranku..saya mencar-cari kelibat mak..owh,mak dalam bilik( pintu terbuka sedikit) tengah solat]

dik jihah: akak,tak pilih kereta lagi ke?

saya cepat-cepat tutop ps2..dik jihah kehairanan..

dik jihah : aikk..nape kak?
 (soalan nie..betul-betul kura-kura dalam perahu..tangan dia tolong jugak tutop)



Ya Allah..takutku padaMu..ampunilah dosa-dosaku..dosa ibu bapaku..dosa ahli keluaraga serta sahabat-sahabatku..maha suciMu ya Allah Yang Maha Pengampun lagi Maha penyayang.

Selasa, 31 Ogos 2010

anak yang baik??

Allah yaa Rahmaan..
Allah yaa Rahiim..
Bismillahirrahmanirrahim..




Hari nie,saya tolong mak kat dapur macam biasa ngan kakak..tiba-tiba akak saya cakap pasal saya pergi program sabtu lepas.. (speaking in sarawak language but translate in bm ea)

Kakak : adik nie,sekejap program remaja tuw laa..program keagamaan nie laa..tolong sane laa..tolong sini laa..tapi tak pulak tolong mak..anak baik tuw ke?

[nie mesti boikot tak puas hati saya tak dapat tolong mak masak sebab gi program sabtu lepas tuw..hehee akak..akak..]

Ana : saya tak pernah cakap saya anak yang baik...
(salah ke saya tolong masyarakat kita yang masih lemah didikan agama?saya cuma nak tolong sebarkan islam yang haq..[kata-kata setakat di hati saje]

Kakak terdiam..mungkin taksangka saya cakap begitu kott..saya pun bertanya dengan mak..

Ana : Makkk..(suara yang perlahan)  saya tak pernah (tak kan pernah) cakap saya ana yang baik kan mak..

mak saya hanya diam.. D I A M..
opssss..adakah soalan saya salah?
rasanya tak..sebab saya akui saya bukanlah seorang anak yang baik..

JIKA saya anak yang baik..sudah pasti saban malam saya bangun solat tahajjud dan mendoakan kesejahteraan mak dan bapak sebagaimana mak yang sentiasa bangun malam dan solat tahajjud untuk mendoakan kami anak-anaknya yang masih lena di buai mimpi..

JIKA saya anak yang baik..sudah tentu saya sentiasa menyenangkan hati mak dengan membantu mak mengemas rumah saban waktu kerana mak bangun lebih awal dari kami semua..

JIKA saya anak yang baik..saya takkan pernah mengundang marah mak bapak yang sering menegur tingkah sumbang dan kesilapanku..yang sering membuat rasa sakit hati mak dan bapak..

'' Ya Allahhhh..terlalu banyak 'jika' yang tidak mampu untuk kutulis lagiii..
kerana saya tahu saya bukannya anak yang baik pada mataMu..tapi ya Allah..


Ampunilah segala dosaku..mak bapak yang mendidikku dengan penuh kasih sayang..ahli keluargaku  serta sahabat-sahabatku yang baik hati..''
Bismillah..

Ya Allah..
Resahnya hatiku nie..
Bekalkanlah daku dengan kesabaran dan keyakinan padaMu..

Jumaat, 27 Ogos 2010

tudung..oh tudung..

dengan namaMu kebermula ya Allah Ya Rahmaan Ya Rahimm..


cute tak budak kecik tuw pakai tudung..hehee anak saya pada masa depan..

hari nie saya chat dengan fb saya tau..sronokkk nyerr..senyum sampai ke telinga..
hehee...

saya cakap ngn bf saya kat ym kan..

 Ana: saya sayang awak..awak sayang saya tak?
Dia: sayang..

saya tanya lagi..

Ana: Awak sayang saya tak?
Dia: Sssaya sayang awak selebih-lebih sayangggg!!

dia jawab dengan saya..
saya tak puas hati..tanya lagi..

Ana: Awak sayang saya?
Dia: Ssssayangggg..malah saya rinduw awak(yelah lama tak jumpa)!!

pastu saya cakap dengannya,

kalau awak sayang saya..boleh tak awak pakai tudung untuk buktikan awak sayang saya..

[opss..bf tuw bukan boy friend tapi best friend..almaklum laa,saya nie kan masih budak-budak(perasan budak kott)..hehee..]


die cakap tak dapattt..tak bolehhh sangat-sangattt..

sebab hati dia belum terbuka gi nak pakai tudung..dia tak nak kalau dia pakai tudung tapi perangai keanak-anakan dan nakalnya memberi malu perempuan tudung jer..

saya cakap laa nak berubah tu bukan senang..(sebab saya pon sama kamceng dengan dia gak dulu)
dia cakap susah..nanti dia rasa terpaksa..

sebab tu saya cakap,awak pakai tudung kerana sayangkan saya..jadi awak tak rasa terpaksa..
(sebenarnya nak cakap pakai tudung kerana Allah tapi susah nak cakap gitu sebab saya tak pasti adakah dia cintakan Nya)

sahabatku sayang..saya menghargai kasih sayang awak..
saya tahu,sahabat saya nie dilahirkan dalam keluarga yang tidak menitik-beratkan pasal agama..
saya faham..kalau saya pun,belum tentu saya pakai tudung..saya tak salahkan keluarga awak..apatah lagi naksalahkan awk oh sayangku...

saya sayang dia..sungguh-sungguh saya sayang dia..dan kerana sayang saya tegur dia..
Adakah patut saya cakap saya sayang dia tapi saya masih sukar hendak menegur kesalahannya??

ya Allah..bantulah saya..saya hambaMu yang lemah..hanya padaMu kebersandar agar saya kuat..

Selasa, 24 Ogos 2010

oh..sedikitnyer..

bismillah..
dengan nama Allah..

sedihnyer hari nie..sedikit sungguh jemaah kat masjid tadi..
oh ramadan..
dirimu ada sejuta kerahmatan..
terselindung banyak kenikmatan..
namun..
mengapa masih yang tidak menghayatinya dengan penuh kesyukuran??

Tarawih pertama dan ke3 masih ade 5 shaf panjang..
kini??
2 shaf sahaja..itupun ramainya makcik-makcik..kalau budak-budak pun datang tarawih bukan ape,nak makan kuih..hehee..lucu2..


Ya Allah..sungguh besar nikmat iman dan islam ini..
Ampunilah hambaMu yang hina dan dhoif ini..
Moga ramadan ini mampu mentarbiahkan saya..amiin..

Ahad, 22 Ogos 2010

bangun lewat lagiii

dengan namaMU Ya Allah..Yang Maha Pemurah lagi Pengasih..

hari nie..lepas sahur,saya terus tidow blek..huhuu ngantokk..

tup..tupp..

Ya Allah..dah lewat nie..tak subuh lagi..(dah pagi..huhuu)


Ya Allah..
ampunilah saya..
apa guna saya berpuasa tetapi saya tak sempat nak melakukan yang wajib..
apa guna saya berpuasa jika hanya sekadar menahan haus dan lapar..
sedangkan puasa itu untuk mencucikan hatiku yang penuh dengan kekotoran dosa..

ya Allahhhhhhhh..ampunilah saya..
hidup saya hanya inginkan keredhaanMu sebagai Tuhanku..Tuhan Yang Esa..hanya Engkau Yang layak kusembah..

resepi kueh raya!!

nama Allah kubermula..
namaNya jua kuberakhir..

Resepi yang dicipta khas sempena ramadan nie..(rugi kalau tak cuba)..
memandangkan sekarang biskut semuanya mahal-mahal(x mahal pon tapi jimat duit) saya bagi resepi nie khas untuk awak..hehee 

~yummy..yummy..sedapnyerr~

Bahan-bahannya

ulas rasa suka(pilih large..x main yang reguler)
3 botol ikhlas(pastikan tiada perisa tiruan seperti riya')
3 biji rendah hati
2 cawan tolak ansur
5 keping kasih sayang
3 batang tanggungjawab(dipotong halus)
3 bekas pengorbanan(pastikan bekas yang besar)
8 bungkus kejujuran(mesti diayak untuk membuang kata dusta ea)

cara-cara membuatnya

1. Campurkan semua sekali bahan adunan tersebut.
2. Gauli dengan ilmu dan iman dengan mengunakan susu(jenama Islam sahaja)dan bentukkan mengikut kemampuan anda.
3. Masukkan ke dalam ketuhar persahabatan dan tunggu sehingga masak.(pastikan tak terbakar hati biskut tersebut)

p/s..selepas masak,hidanglah bersama yang tersayang..hehee jangan makan sorang-sorang

~selamat mencuba~





Sabtu, 21 Ogos 2010

hottt..10 minit gi nk berbuka!

bismillah..hanya namaMu Yang layak kumulai tulisan ini ya Rahman..


hari ni meriah ckit rumah..(slalunye sunyi sepi)
abang Takim dan familynya berbuka bersama kami..hehee bestt!! ada irdina..

adik-adik saya yang tinggal kat asrama pon balik rumah ari nie..besttt!!

tak sabar nak berbuka..10 minit lagi..

tetiba kak jan menegurku..
"kenapa tak cedok habiz nasi tuw!"
marah sungguh kakak dengan sikapku tuw..takut jugak saya..(sebelum nie akak jarang marah saya)

"tak kak.tadi kte bagi ayer tebu ngan mierza(anak buahku) pastuw susun kerusi tuw kejap..nie nak sambong balik laa cedok nasik" kataku sambil tersengeh..hehee(agaknya saya memang suka tersengeh kot)hahaa..

"awak kalau tak menjawab boleh tak?satu akak kate berderet-deret die jawab..kalau diam jer tak bleh ke?akak dulu kalau abang-abang marah,kte orang diam jer.."
suara akak melantun nyaring di telinga saya..
dihadapan semua orang kat meja makan pulak..huhuu..

.aduuhhaii ya Allah....
sunguh-sungguh menyesal saya menjawab soklan cepumas akak tadi..

dengan slumber mak pulak cakap.."dah mulut burung,mane nak diam..satu orang cakap,die balas sepuluh"
semua tersenyum-senyum dengan bicara mak..hehee

bapak pulak menyampuk"tuw lah mak awak banyak sangat makan telur burung waktu opie mengandung"..

kak jan tersenyum..hehee dah agak daa..marah akak kejap jer..

saya pulak diam..membatu diri(jangan jadi batu sudah)

hehee..pengalaman ramadan..

ya Allah..semoga saya jadi lebih baik dari kesilapan saya hari ini..amiin



Khamis, 19 Ogos 2010

lemahnya saya..

Dengan namaMu ya Allah..
Yang memberi nikmat atas segala-galaNya..
Yang menghidupkan saya..

Ya Allah..
kuatkan hatiku ini..
saya amat lemah..amat lemah ya Allah..
bimbinglah saya..
tunjukkanlah pada hambaMu yang hina ini jalan hidayahMu ya Rahmaan..
sungguh! sungguh saya takut hati ini berpaling dariMu..
hanya padaMu kuberserah diri..




hasbiyallah wa nikmal wakil..amiin

Isnin, 16 Ogos 2010

rindunyer..

rindunya pada awak..
opss..

dengan namaMu kubernafas ya Rahmaan..



kerinduan ku padamu menerjah dan menghimpit nafasku..
owhh sukarnya membiarkan rindu ini berlalu..
huhuu..

Pada insan yang sepatutnya saya rindu..
ingin sekali saya menangis tersedu-sedu..
bersungguh-sungguh melafaskan kata itu..
agar dirimu terharu..
agar kasih saya awak tahu..
hehee..
LoVe YoU!! GBS..

Ahad, 15 Ogos 2010

ape kes..

 Kalam Agung..bismillah..

oh sahabatku..sabar2..
saya cuba fahami awak..
sungguh!
andai saya tempat awak..saya tak tau nak cakap apa..
sakitnya rasa geram..pedihnya rasa kecewa..
pahitnya menelan marah..semua rasa yang menjengkelkan!
sabar2..ujian Allah Yang Maha Mengetahui..


walaupun sekadar chat dlm fb,tapi saya sebagai sahabat awak faham..apa yang awak rasai..
tak semudah kata-kata..


ari nie..sahabat saya chat awal pagi..ba'da subuh..terkejut jugak dengar crita nie..huhuu
________________________________________________________________________


opie dgr jak pa azni nak pdh n boh comment biar sbg tauk pa nak blaku k..
smlm N bli kol 12 lbh..pas ny dah smpey umah nya kol azni suruh bkk loker n ambik laptop nya n hntr kat emart.da 6 jam gk azni nak balit..azni tnyk mcm ney nak bkk loker nk berkunci?
nya pdh pch kan loker tp iboh sampai rosak..mcm ney azni nak pchkan n xrosak ka..
n antara ayat nya tulis..
N:herm..pchkan mgga..lak aku bli bru..

6:49am Saya
pa ya?
pas ya?

6:49am NUr
da kwn azni tynk ngn kwn nya laki mcm ney nak bukk loker tnpa k kunci sbb ariya da cdk bkk loker ktua sem nak blit n lcd da loker nya..
pas tnyk..kwn azni tek xpdh nama nya..
org laki pdh boh pch mun xmemrlukan sbb knk byr rm 100 lak..
azni pg bilit nya n mntk pandangan kak lila(kakak sbh bilit nya)
n pndapat khairun..
azni mdh tggi risiko
lak azni nak tgung gkpun xda brg k bukak..
n azni madah kak lila xsetuju nak pchkan mgga ya..
cdak 2 xblit dpt jaga loker nya..

6:54am NUr
nya eply n mdh ngn azni ..aduh..knk ngn nya(kak lila)? nya maok tnggung ka mun pa2 terjdi..n nya mdh aku bggng dah towk..
n pasya kakak ya bca msg nak d antr nya..

6:54am Saya
aik..

6:54am NUr
kck ati gler kakak ya..
n kakak ya eply msg...
n pas ya azni mdh kmk owg dh tnyk ngn siswa bh..cdak pdh iboh molh kja ya..
walaupun bkn slh seorg dari azni,khairun n kak lila xtnyk org laki pun..
just kwn azni nak tdi jak tolong tnyk2 kan kwn tyme sma skolah nya dolok..(laki)..

6:58am Saya
pasya?

6:58am NUr
pasya N padah ngn kak lila:akak..sye tau sy slh tertggl laptop..xyah la akak tnye siswa..em..xyahla..nak mmbsrkan mslh jer..
nanti pa2 blaku syelah yang tanggung..
mslh nya skrg mun nya tnggung bkn ya pch loker..

6:59am Saya
btol2
pasya tek?

6:59am NUr
n tyme nya balit nya da pdh ngn dila nya nang xmaok mbak laptop..
n nya balik bukan dalam keadaan kelam kabut..
n nya kol azni 2 kali azni x angkat n azni msh lam bilit n msh bincg ngn cdak len..

7:01am Saya
tol nyusah org jk minh ssaalllllllllllll


7:01am NUr
tba2 datang sorng biak ompuan semester 3 n tnyk ngn ngn mek 3..
cney loker N?
azni jwb..knk nya suruh bkk loker nya ambik laptop ka..
kakak sem3 jwb: owk nya suruh bkk..
opie tauk x bertapa sakit hati n dendam lamak azni dah datng balit apabila azni tauk
nya report ngn abang angkat nya nak fb nya ****** *******..
sakit ati..
kak lila marah n tggi sora ngn ompuan ya cikt..knapa?die report ngn org sana n suruh kamu tolg gtau kami ka..kami xmampu..kak lila ckp..kalau kamu mampu saya izinkan kamu pch lah loker nurliyana atikah..
n pas kak lila pdh mcm ya..ompuan ya jwb..kalau kamu xdpt nak bkk nya pa tah gk dpt?

7:06am Saya
tol li ya sasaallll

7:09am NUr
pas kluar sem3 tdk nya tba2 hantr msj pdh xpa jak azni..suruh dila ngga2 loker ya..
pas kluar sem3 tdk nya tba2 hantr msj pdh xpa jak azni..suruh dila ngga2 loker ya..
n kmk org geram..
knk prlu skrg antr..
knk xtdk n dh settle awl..
xplu report ngn abg angkatnya..
pa d pkr laki ya ngan mkorg..
xguna posa mun nya polah mcm ya..
n pasya mlz mkowg nak pikir..
n azni tolong kak lila download cita ketika cinta bertsbih ramadhan..
n azni tertydo sampey kol 5..

7:10am Saya
sabar2..
len kali boh lyan nya ya..

7:11am NUr
cun bgn dari tydo nya antr msg gk n nya pdh..azni..ayh ku arp ko dpt ntr laptop tk..tiba2 nya tnyk..nsb ku pandey xplein..tkt ku tkut..sory lah mnyusahkan..
yA ALlah..
da ptt nya smbg gk tah..
akit ati tah..

7:11am Saya
???
arggggggg
geram ea!!!!!

7:12am NUr
nya xprnh cita pa2 pun psl bg angkat nya ngn azni atau dila tgl hal gbs last yer..
ya pun azni tauk dkpun..
n nya skrg bruts srt ngn abg angkat nya..
n kak lila n khairun cita lam blit hampir tiap2 mlm nya ngn abg nya bergayut..

7:14am Saya
hahaa ya kn abg gik ya..

7:14am NUr
cdak2 pdh mlampau jgk bising bergayut2..
dh sora nyering..

7:14am Saya
hahaa

7:14am NUr
da satu soalan nak nya xptt tnyk nya tnyk ngn laki ya n soalan ya kak lila dgr..
nya tnyk berat laki ya n pasya msti laki ya tnyk brt nya n nya mdh xberat 34 jer..
sakit ati ehh,,
mlz nak nyumph tyme posa2 towk..

7:16am Saya
hahaa

7:16am NUr
nak jaga hbgn manusia ssma manusia wujud manusia nak nama N?...
arghhhhhhhhhhj...

7:17am Saya
hahaa
cool nie..
posa2..

7:18am NUr
xsnggup nk ngga muka nya mun blik *****..
lam klaaz ddk tepi nya..
eh..
__________________________________________________________________________



bila kufikir blek kan..adakah saya sahabat yang baik?yang tidak menyusahkan orang lain??
harap-harap baik..hahaa..saya ketawa bukan sebab suka..
tapi nak hilangkan rasa marah dan geram yang bertahta di hati skarang nie..hehee..
tak de niat nak aibkan sape2..nie peringatan kepada saya dan awak supaya tak wat orang begitu..

Ya Allah..ampunilah segala dosa-dosaku,ibu bapaku dan sahabat-sahabatku..amiin

Khamis, 12 Ogos 2010

insyaAllah betol!!

bismillah..

Ya Allah..
inginku meraih kekuatan dan keberanian dariMu..
ku harap Engkau teguhkanlah prinsipku selama ini..



Ya! yakin laa yang apa yang saya wat nie betol!!
jangan fikir lagi...
huhuu..tapi still fikir jugak..
tak pe..

inilah ujian untuk saya..

cai yok!!!

suka dan cinta??
hahaa..dua perkara yang berbeza
but still gak sama..
berkaitan ngan hati dan perasaan..
tuw wat saya lemah..jiwang-jiwang wei..

mak ai..helpppp meeee...

aduhhh..(opss jgn mengeluhh..tak bek tau)
tak pe..
slumber..wat slumber..
dengan ujian nie,moga saya jadi lebih bek lagi!!

Ya Allah..kurniakanlah padaku
keberanian seperti Umar al-Khattab,
kegagahan seperti Hamzah,
kesopanan seperti khadijah,
kepandaian seperti Aisyah,

agar dapat kulawan nafsu dan emosi yang melanda..
agar dapat kutentang godaan syaitan yang ada..

amiiinnnnnnnn...


Isnin, 9 Ogos 2010

puasaaa..yohhhhooo..


ahLan wasaHlan raMadHaN..

moga tahun nie puasa saya cukup..hehee
amiin..
tapii lumrahnyeer..
huhuu..
(pose mane de penah cukop ponn)

huhuu..

selamat berpuasa.. (^__~)v
moga saya dan awak(yang membace nie) masih diberi nikmat oxygen..
dan bernafas di bulan yanh penoh keberkatan nie..
amiin..may god will..

__________________________________________________


Adakah kita hambaNya yang beriman..??


"Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan atas kamu sekalian puasa, sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu sekalian bertaqwa "


( QS Al-Baqarah : 183 ).

"Bulan Ramadhan, bulan yang didalamnya diturunkan Al-Qur'an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang haq dengan yang bathil ), karena itu barangsiapa diantara kamu menyaksikan (masuknya bulan ini), maka hendaklah ia puasa... "


( QS Al-Baqarah: 185).



Allah akan uji kita sebelum kita mengaku beriman kepadaNya..

Moga kita tergolong dalam golongan yang sedikit..amiin..

Ahad, 8 Ogos 2010

bapak marah..hehee~

korang pernah kena marah tak?

opss..

dengan nama Allah kubermula..
dengan nama Allah juga kuberakhir..



Hari nie bapak marah saya..
huhuu..


korang mesti pernah kena gak kan..
saya klo bapak marah..
wat muka seposen..
saya wat muka sengih..

hehee
saya tau bapak marah sebab sayang saya..
Alhamdulillah bapak sanggup memarah saya..
lagipon..bukan selalu nak tengok bapak marah nie
(hehee..bapak saya bukan pemarah orangnyer..)

klo nak tgok bapak marah..amat3..payah..
tapi klo bapak marah..
husss..
sengih jer saya..
hehee
bukan tande saya tak takut...
(bergeletar gak kakikuu..hahaa wat slumber jer geng..)

tapi marah bapak sekejap jer..
pastuw senyum blik..
tuw saya suka..hehee..

sayangggg bapak!
muuaaaaahhhhhhh...sayanggggggg mak jugak!
(jiwang sekejap.. (^__~)v jgn jelezz)




Ya Allah..matikanlah daku dalam keimanan..
matikanlah ibu bapaku dalam keimanan..
amiin

Khamis, 5 Ogos 2010

wahai hati..

Dengan namaMu Yang Maha pengasih..

ku mula menulis bicara ini..



Pernahkah sahabat sekalian merasa kekosongan?

rasa kekosongan jiwa..
rasa kegelisahan hati..
rasa kegersangan iman..

sekarang saya merasainya..
bila H I D A Y A H mengetuk pintu hati,
maka hati akan merasa semua pergolakan maksiat dan kemungkaran yang dilakukan..

Ya Allah..bantulah daku..
kekosongan ini mendambakan cinta..
cinta Yang Esa..
saya hanya mampu menangis dan menangis..
menyesal atas dosa yang terlalu banyak..

dosaku umpama buih di lautan..
tak kira seperti pepasir di tepian pantai..
setinggi Arash milikMu..
ampunilah daku..

ampunilah daku..
ampunilah daku..

Ya Rahiim..


Rabu, 4 Ogos 2010

aduhh..ape nie..

Ya Allah hari nie daku hidup kerana rahmatMu..
jika daku menulis nie pon adalah dengan nikmatMu..ampunilah daku..


semalam 3/8/10,tuesday..
dalam pukul 8.32 gitu laa..saya bersembang di laman fb ngan kawan lelaki sama KRJ..
die tanye saya,bleh tanye satu soalan tak..
hehee saya jawab boleh..tafaddal..dipersilakan..
tiba-tiba soalan cepumasnya timbul..

aduhhhhhhhhhhh..toolllllooooooooonnnnngggggggg

hehehehe..saya hanya mampu ketawa..dah ketawa jer dapat mententeramkan perasaan saya saat tuw..huhuu(nasib baik tu laman sembang taip jer,klo depan-depan..argg malu ler..)
lama jugak saya fikir ayat yang sesuai nak bagitahu dia..

korang nak tau ke pe die cakap kat saya??..

hehee..secret..

nanti malu saya..masalah dah timbul,saya kena selesaikan secepat yang mungkin!!
moga die faham maksud saya..saya tidak pantas untuknye..

NOW..SEKARANG..apa yang penting..Allah yang Maha mencipta kasih yang menimbulkan rasa kasih sesama makluk seperti kasih saya pada awak..hehee~hehee~ (^_~)v

malam kian berlalu..saya bukak ym..
jumpe akak cute..kakustazah oii..hehee kakak yang baik haty..
oh sahabat saya..tempat saya mengadu masalah nie..hehee
thanks kak! hati yang walang jadi tenang..

Alhamdulillah..hanya padaMu kubersujud dan kubergantung harap..


========sakit atie + germ + marah + sume rse bergbung laa============

nie crita len pulak..
ya Allah..saya insan yang lemah..
nie dah rasa nak rebah jer..
menangis dan terus menangis..
sahabat ape gitu..
menggalakkan saya ke arah maksiat..
na'uzubillahi min zalikh..

ade ke patut die pujuk saya supaya terima jer si dia tuw??sahabat ke tuw?
menggalakan saya ke arah maksiat??
kan ulama' cakap couple tu haram..
H A R A M!!



sume perasaan bergaul dan bercampur ade right now!! (waktu tulis nie)
setiap masej de saya tak balas..
pandai plak mintak maaf..

hehee..tak pe..de dah insaf kot..saya maafkan..
bile jumpa si die wat slumber jer..sebebanarnye hal tu dah lame terjadi..
tapi as a girl.. easy to forgive BUT difficult to forget!


memaafkan tu lebih baik bukan..
jadi...

(*__^) saya maafkan awak sahabat hanya kerana Allah..nothing but Allah!

Selasa, 27 Julai 2010

geramMM..

mengapa dia buat begitu??..tak patut..tak patut..kasihan saya tengok GBS Aznie..nak tolong..tapi saya tak berdaya..yang saya dapat wat,hanya doa..ya!..doa..

"Ya Allah..lindungilah sahabatku ini daripada kejahatan dirinya dan kejahatan orang terhadapnya"

Jumaat, 23 Julai 2010

ade ke patut cakap gitu? SEBAGAI kawan ke tuw??

Sunday, July 18, 2010

A GIRL NAME RHYMES WITH HOTHEHAH HOHAR

hello there, f3afeq here,
so 4 not writing because i was so lazy hehehehehehehe,
its been a while since sofea died, and her memories still living in me,
i will never forget about her,
i try to just live my life
but i never find
a suitable girl
to fill the empty spot in my heart, everyday in my prays,
i pray about the same thing to allah,
in my prays, let there be someone that resemble sofea,
because i really miss her,
a few month i waited
and suddenly out of nowhere,
i saw a girl profile in facebook,
and her face, my heart said must add,
so i add her,
waiting for a long time to approve,
when she approve i try chatting with her, she is so sweet, kind and
she is....................................................after awhile
she really does resemble sofea,
i was talking to her fells like
i know her for a long time, feels like she is sofea,
but seriously i'm in love with her,
the thing i like about her is her principle,
she really
don't wanna be very intimate with boys,
so i'll wait for her and i know
she is worthily, if u are reading this,
seriously i wanna say, I LOVE YOU.
here's F3AFEQ SIGNING OUT

Ahad, 18 Julai 2010

KRJ..

Kalau kita nak berdakwah memang susah..maksud saya kita dakwah kepada diri sendiri..susah-susah..kalau cakap tuw senang jer mulut nk menyebutnyer tapi klo buat?? Allah..

Ya Allah..lemahnya daku hambaMu..banyak lagi dugaan yang datang menimpa..semakin hari semakin sukar rase nyer hidup nie..ku bertuah ada sahabat-sahabat yang sentiasa menasihatiku ke arah kebaikan dan keikhlasan hanya kepadaMu..

I love all my friends.. :)

Sabtu, 17 Julai 2010

mengapa...


hari nie ada sorang jejaka meluahkan perasaan kepadaku..Ya allah..bantulah daku..kuatkan daku..jangan sampai daku terpedaya dengan pujuk rayunya..janganlah roboh dan goyah segala prinsipku selama nie..

Daku lemah ya Allah..hanya padaMu daku menyembah dan menyandar harap agar daku tidak rebah....

Rasa hairan sentiasa bertandang di hatiku..mengapa!!!
MENGAPA saya yang awak suka?? jawapannya simple..sebab saya cantik..tengok gambar cantik laa kalau real?? hah sape nak jawab..adohh mak oii..

fahamilah saya..suka awak hari ini belum tentu hari esok..dan masa hadapan..banyak lagi perempuan yang awak akan jumpa..yang jauh lebih cantik :)
awk,saya anggap awak sebagai teman saya k :) tak boleh lebih dari itu,saya takut padaNya...
saya tau,lelaki dan perempuan tak boleh jadi kawan rapat! kita ada agama yang membataskan kita..yang menunjuk jalan yang lebih baik..



alangkah baiknya jika awak megetahui,memahami dan menghayati bait tersirat apa yang saya nyatakan..Ya Allah..bantulah daku insan yang kerdil ini..


Rabu, 14 Julai 2010

palestine!! sedih hatiku

















adakah kalian sedih melihat anak-anak ini?
sungguh! hatiku sedih melihat penderitaan mereka..kita ada mata..kita ada telinga..kita ada segala-galanya..tapi mereka?
Innallaha ma'akum..jihad hati..jihad diri...

Sabtu, 26 Jun 2010

suka??

kenapa??kenapa saya boleh suka kat dia ea..huhu bukan apa,cuma saya takut pada kemurkaan Allah..manalah tahu suka itu berarah ke arah maksiat..sedangkan dia haram bagiku..ya Allah..janganlah Engkau biarkan suka itu bercambah menjadi cinta..saya tak mahu mencintai selain cintaMU..sungguh..saya ingin cinta padaMu..rasulMu..emak dan bapakku..biarlah saya berserah padaMu ya Allah..

"hasbiyallah wa nikmal wakiil"..Penolongku adalah Allah dan Dialah sebaik-baik penolong..
nasib baik si dia tak tahu..hehehe..alhamdulillah..saya yakin,Allah telah merancang yang terbaik untuk saya.. :)

Jumaat, 25 Jun 2010

GBS..















Selalunya saya tidak begini..hehehe maksud saya,saya merasa merasa kehilangan..rasa sedih..rasa sayu..tiada teman bicara tika duka..huhuhu :(
Sahabatku..pernah dikau rasa begitu bila berjauhan dengan sahabat yang berkongsi suka dan duka..selama 5 tahun menyulam kehidupan bersama-sama..hehehe tinggal asrama katakan..
Sahabat..kurindu kat korang GBS!! hehee..tu nama geng saya dan sahabat-sahabatku..hehee nama yang cukup sinonim ngan kumpulan kami yang persis kebudak-budakan..hehehee mesti tak percaya kan..believe it or not..hahaa..

Isnin, 21 Jun 2010

ANDAii kata..


Andai kata,kita memilih untuk bersahabat dengan orang yang baik-baik sahaja..adakah kita akan jadi sahabat baik juga?? pada pandangan saya..TIDAK..saya yakin bahawa jika kita bergaul dengan sahabat yang rosak akhlaknya sekalipun kita tidak akan berubah ke arah keburukan juga tau kerana seseorang itu akan berubah jika dia sendiri yang mahu berubah..sebagaimana allah berfirman
"sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubah diri mereka"..hehehe..
Jadi,sekarang ini korang tiade alasan lagi yang menyatakan kita berubah sebab die tu..sebab kawan nie..tetapi hakikatnya kita berubah sebab kita sendiri yang nak berubah..tak kisah laa perubahan korang sama ada ke arah kebaikan ataupun keburukan..tapiii..kalau awak nak berubah,berubah jadi baik-baik jer k! hehehe..




Satu-satu..
saya sayang Allah,
Dua-dua..
sayang Rasulullah,
Tiga-tiga..
sayang ibu ayah,

satu..dua..tiga..saya sayang ummah!

cinta Allah

saya akui bahawa tiada tuhan melainkan allah dan nabi muhammad s.a.w adalah pensuruh Allah..saya berterima kasih pada mak ayah kerana melahir dan membesarkan saya dalam sebuah keluarga yang bahagia..
semuanya adalah qada' dan qadar Allah kepada saya..Ya Allah..kubersyukur padaMu! Jika saya bersyukur..Allah pasti..PASTI..AKAN TAMBAHKAN NIKMATnYA KEPADAKU.. surah ibrahim ayat 7..marilah kita jadi hambanya yang bersyukur :)

sebuah pertemuan

indahnya sebuah pertemuan..sehingga membuatkan daku inginkan sebuah persahabatan..bila terjalin persahabatanku dengannya,ku harap kami sama-sama jauhi maksiat..walaupun kita berlainan jantina,apa kiranya kita sama-sama menjaga hati dam anggota kita daripada maksiat :)



Ya Allah..selama ini daku bersahabat dan berkenalan sesama manusia hanyalah keranaMu ya Allah..daku masih ingat pesananMu bahawa Engkau menjadikan kami bersuku-suku adalah supaya kami saling berkenalan dan mengeratkan ukhwah islamiah sesama kami.. namun ya Allah,daku telah menyukai seorang hamba yang bukan mahramku..Kau ampunilah daku kiranya apa yang daku lakukan mendatangkan kemurkaanMu.Hanya Engkaulah kekasihku yang Maha Sempurna..

Isnin, 26 April 2010

sahabat sepertinya..

Tangan..




Saya rasa cukup seronok..sekolah kami telah terpilih mewakili Kuching ke Miri untuk menghadiri kem pemimpin pengawas..tetapi saya tak menyangka yang saya telh dipilih oleh ustaz untuk ke sana..bersama 3 orang lagi kawan sekelas saya;rabiatul adawiyah,ibrahim dan izwan.Saya berdoa agar saya dapat bertemu lagi dengan eza..hehe yelah,dah die jer satu-satunya kawan saya yang sentiasa berlegar di ruang minda saya waktu itu.Ingat eza ingat SMKAM..ingat SMKAM ingat eza..hahaha.

Perjalanan selama 8 jam amat membosankan!!lebih parah apabila perjalanan kami dipanjangkan menjadi 11 jam..semuanya kerana pemandu bas kami..apesal bas kami boleh sesat jalan pulak..ish..ish..Sungguh!sampai ke Miri pada pukul 11 malam bukanlah satu perkara yang menyeronokkan.Keesokannya Kem telah bermula..bertempat di Kampung Sukan Petronas,bilik asrama kami dipenuhi dengan kaum iban,kedayan and so on..Oh my god..sikitnya budak melayu kat Miri ni..

Hari pertama merupakan hari perkenalan..dan saya tertarik dengan seorang gadis kecil molek miri ini..Ummi Aiman.Perkenalan yang singkat itu amat saya hargai..macam-macam kami kongsi cerita..Ummi Aiman,thanks be my friend..Setahu saya,setiap sekolah akan menghantar wakil dua orang perempuan dan dua orang lelaki..namun maman(nama manjanya) menyatakan kawannya sakit jadi tidak dapat menghadirkan diri..owh.kasihan maman keseorangan..saya mula merapatkan ukhwah kami..makan sama-sama,jalan sama-sama..cuma bilik sahaja yang tidak sama..

Aahh!baru saya teringat yang Eza sama sekolah dengan maman..hehehe jadi saya ambil kesempatan itu untuk bertanya tentangnya..saya tanya kepada maman bagaimana eza di sekolah?..hahaha eza,awak jangan nervous k..nak tahu jawapan maman??..hehehe maman tersenyum lebar apabila saya mengajukan soalan itu..maman menyatakan yang eza itu seorang pelajar yang agak nakal..hehe sampaikan tangannya terluka terkena kipas..oh my god!..saya terkejut.Aik??tanya macam mana boleh luka pulak?maman pon bercerita yang eza seronok sakan stok tilam baru datang ke SMKAM..dia menyusun tilam-tilam itu tinggi-tinggi..dan dia tidur di atasnya..then?..bila dia bangun,tiba-tiba tangannya terkena kipas..huw!nasib tak kena kepala..saya tanya pulak,cikgu tak marah ke?..skali lagi maman tersenyum lebar..selepas luka di tangannya di basuh??

Ya Allah..lupelaa,ape jadi ea..???eza opie lupelah apa maman cakap lagi..tapikan..
sampai sekarang saya ingat yang kawan saya ni memang nakal..ada-ada sahaja telatahnya yang mencuit hati hehehe..eza,jangan bagitahu maman pulak yang saya critakan ni ea..eh,jangan lupa nanti bagitahu opie apa yang terjadi seterusnya k..hehehe

Ahad, 25 April 2010

si dia..




PERTAma kali saya terpandang si dia,iaitu ketika saya mengikuti satu kem.Sungguh..saya tersenyum melihatnya..hehehe mesra dan ramahnya si dia tu..si dia melihatku.Kumasih kekalkan senyuman yang paling manis..senyum :)..hehehe tiba-tiba dia menghampiriku..aduh!! takkan nak lari kot..salam perkenalan dihulur..dia bertanya siapa namaku..oh no..dengan lemah-lembut kujawab soalannya,saya Opie..saya control ayu dihadapannya..hahaha yelah kali pertama perkenalan mesti menjadi gadis sopan!..kami bersembang sebentar..cuma sebentar,huhu itupun bertanyakan di mana bersekolah..baru saya tahu si dia rupa-rupanya pelajar sekolah agama.Bila saya mendengar begitu..hehehe senyum bertambah-tambah manis..Hebatnyer die nie..tertarik-tarik saya hendak mengenalinya..tetapi waktu kem amat padat menyebabkan saya sukar untuk berkongsi cerita dengannya..hehe mesti best kalau dapat begitu..haha gatal!..saya tadak sama kumpulan dengannya..jadi agak susah saya hendak bergaul rapat dengannya..huhuhu

Keesokan harinya kami telah bertembung..best nyee..tiba-tiba sungguh saya tidak menduga si dia memanggail namaku..oh my god.."Hai Opie"..hehehe..aduh!eh siapa namanya?? ALAmak..saya tak ingat pulak..apasal time kronik begini tak ingat pulak! eh..takpe2..buat slumber dulu..dia menghampiriku..dengan senyuman yang saya kira terlebih gula nie,saya bertanyakan..saya nak panggil awak ape ea?..harap-harap si dia tidak tahu yang saya sudah lupa namanya..haha kebetulan namanya agak panjang jugak..dia tersenyum lagi..dijawabnya soalanku..kali ini kuingat betul-betul namanya di dalam minda..hehehe saya rasa tidak adil bagi si dia jika dia telah bersusah-payah mengingati namaku(saya harap bagitu..hehe)tetapi saya pulak tak ingat..ada ke patut..ish..ish..tak patut,tak patuttt..

Kem ni selama 4 hari tau..tapi saya takut laa saya terlepas peluang untuk berkawan dengannya..hehehe ada sesuatu yang tidak saya akan jangka terjadi..pada hari ke-3 kem itu,khemah kami ditugaskan berjaga malam..oh tidak..malasnya nak jadi miss guard tengah-tengah malam kat tepi hutan ni.Setiap khemah mamang sudah di bahagi giliran..kami berjaga selama sejam kemudian diikuti kumpulan khemah yang lain plak..ahh malasnye nak jaga-jaga nie..ngantuk..ngantuk terangguk-angguk..haha itu khayalan saya saje..jaga malam tu memang best!waktu itulah kami rancak bertukar-tukar cerita tentang sekolah,daerah dan macam-macam laa..sejam macam seminit kawan..tapi ngantuk tu memang ngantuk..

Kami menunggu kumpulan yang seterusnya tapi tak muncul-muncul..aiyoyo lambatnye..nak tidur nie!!..kami pun mengejutkan ahli khemah tu..aduh mak..tidur mati ke?..hehehe eh,ade ke tidur hidup?..terpaksa pulak kami bukakan zip pintu khemah die orang.Apa nak jadi,jadilah die..janji kejutkan die orang tapi saya pulak yang terkejut..si dia khemah nie..comelnye muka die tidur..haha harap saya comel lagi..kami kejutkan seorang-seorang..dan si dia pun terbangun..tapi tidur balik pulak..ish..ish..saya tengok si dia tidur menyebabkan mata saya yang kuyu ini bertambah stim..ahh tidur dulu..biar kawan yang lain kejutkan si dia..si dia jer?hehehe si dia dan kawan-kawannya..esok dah nak balik..tak tidur kang ngantuk dalam kereta cikgu pengiring kami nanti malu pulak nak tidur..

Hari ni,14 julai 2008..majlis penutupan sedang berlansung..saya ingat nak berbual dengan si dia tetapi si dia duduk di hadapan sekali..macam mane ea..ah!buku aturcara..ku ambil buku itu dan bagi kepadanya..harap-harap kat ruangan autograf ada tulisan kreatifnya..majlis dah berakhir dan buku itu di serahkan semula kepadaku..
kubuka dan kulihat bait demi bait madah bicaranya yang berbunyi;

"Ingat!betapa bertuahnya kita sebagai pelajar islam yang bersekolah agama. Alhamdulillah!.Hargai Islam!.Sentiasa menjadi golongan yang memperjuangkan Islam.Senyum itu sedekah.."

Terima kasih saya ucupkan khas untuk si dia..nak tahu siapa si dia?lelaki ke perempuan?atau pondan..hehe si dia tu adalah sahabat saya hormati,Ezaratul Hikmah Saidil..yang menyedarkan saya harus bersyukur kerana sekolah agama..Thanks eza!!